December

December

tisdag 30 maj 2017

Ingen bra dag!

När man sitter ner, som jag gör just nu, på jobbet så känner jag igenom min kropp mentalt. Inte bra men samtidigt kan jag inte låta bli.

Låta bli att fokusera på vart jag har värk just här och nu idag! Ofta är tröttheten det som är mitt största problem men ibland så slår också värken till och det rejält.

Vad beror det på? Väderomslaget. Från kyligt länge till värmerekord till kallare och regn. Eller är det bara så att det är dags för skov?

Och värken går igenom hela kroppen - från hjässan ner till fotsulorna!

Bildresultat för fibromyalgia pain

 Huvudvärk har jag inte ofta men nu har jag det.

Bildresultat för Pain fibro

Bildresultat för fibromyalgia pain










Sen går det ner över nacke och axlarna.


Bildresultat för fibromyalgia pain arms

ner över armarna och ut i fingrarna som känns som svullna och ömma och när jag knyter händerna så skär det i dom av värk. Även handflatorna är ömma.

Bildresultat för Pain fibro

Det sprängvärker liksom från insidan och ut.  Det svider också just i lederna, mest på första leden som man böjjer men även lite på de andra.

Bildresultat för fibro back pain

Sen går värken ner över ryggraden och ner mot länden - där strålar den ut på båda sidor och ut i höften.

Bildresultat för fibromyalgia hip pain


Bildresultat för fibromyalgia pain










Sen har vi knäna - de triggerpunkter som finns på insidan dom kan jag inte nudda utan att det gör ont.
Och det liksom hugger i benen ner mot knät

Relaterad bild

och vidare ner i anklar och fötter.

Relaterad bild

Bildresultat för fibromyalgia whole body pain

Ja kontenta - hela kroppen värker idag.


Bildresultat för fibromyalgia

Och det är inte bara i leder utan även i mjukdelarna - musklerna. Ställde mig precis upp och känner detta på utsidan av låren.

Men va f**

Det är tisdag, det regnar och det är grått och trist. Har sovit alldeles för få timmar i natt. Gick och la mig vid 22 och därefter skulle jag vara fastande och ha morgonurin med mig till det läkarbesök jag skulle ha 08:30.

08:00 var jag hos sköterskan och fick min veckospruta - så behöver jag inte ta den imorgon - jippi sovmorgon.

Så jag åkte strax efter 07:30 och klockan hade jag ställt en timme tidigare men låg och snoozade fram till 7, därefter en het dusch och på med kläder och iväg. Hann dra en borste genom håret också.

Läkaren - en stafettläkare blev lite stum när han som vanligt brukligt skulle ställa frågan om varför jag var där.

Fram drog jag papper på 4 A4-sidor där jag specat upp lite fakta, vad jag ville osv. Han blev lite stum - hade han nog inte väntat sig men jag sa - min förra läkare hade varit med mig på hela min resa i ca 10 år och nu kommer en ny och det var ju lång väntan på att jag skulle få besöket så jag har haft tid att fila på den här listan.

Så hade vi lite diskussioner om prover och jag sa - att jag vill inte tro. Jag vill veta. Kan inte gå omkring och kanske tro att det är fel sköldkörtel, att jag går med en infektion etc.

Och så blev det 5 rör tagna och riktigt vad vi tog vet jag inte - får gå in och titta på min journal senare. Men även ett prov ur näsan togs och så lämnade jag morgonurinprov.

Men jag tog inte upp något om värken. Har ju massa mediciner för det redan och tänkte att det inte var det primära idag. Fortsätter den så får jag ju omvärdera det hela och boka ny tid eller kanske göra ett besök på vår nya privata vårdcentral bara för att se och höra vad dom har att säga.

Här är en av sidorna - de på mina symptomer som jag skrev ner.

Symptomer
ü  Blemmor på tungan – kommer när jag gjort ”för” mycket. Nu oftare än tidigare
ü  Även på insidan kinder och ibland även i gommen har jag blemmor (afte)
ü  Öm i halsen/svalg
ü  Hosta – torrhosta mestadels
ü  Tung känsla i bröstet
ü  Täppt näsa
ü  Rinnsnuva
ü  Nyser
ü  Fryser
ü  Svettas
ü  Vallningar
ü  Blodsockerfall – komplikation efter GBP
ü  Allmän influensakänsla
ü  Feberkänsla
ü  ”Trötta” ögon
ü  Svullen och öm känsla i fingrarna/händerna – det ömmar rejält över fingerlederna
ü  Yrsel/Svimningskänsla, som att gå på gungfly – sitta i en gunga
ü  Känslan av att ha huvudet i en bubbla
ü  Ländryggen – bedrövligt stel och rejält öm
ü  Stel i kroppen när jag vaknar
ü  Stel i kroppen efter att ha jobbat
ü  Höften värker och det går ner mot insidan knäna
ü  Sover bra på natten – ändå hur trött som helst när jag vaknar
ü  Sover dåligt på natten
ü  Sover sisådär på natten
ü  Vaknat det senaste veckorna med rejäl smärta i länden och höfter.
ü  Funkar bra att vara ute och röra på mig, aktivera mig – men sen kommer bakslag – kraschen – sk PEM
ü  Funkar det sista inte så bra att vara ute – har inte samma ork och spänst i stegen
ü  Krampaktig känsla i och runt om i bröstkorgen. Man vill bara rapa för det känns som om luft fastnat.
ü  Ont i bröstryggen och runt ”hjärtat” – förmodligen är det där Tietzen.
ü  Har nattetid när jag vaknar till svårt att svälja. Det går liksom inte.
ü  Tappar mängder med hår
ü  Fötterna flagar
ü  Acne vid käklinjen/Hakan
ü  Och alla andra vanliga fibrokänningar
ü  Artros i fingrarna

ü  Ökat hårväxt i ansiktet

Bildresultat för be happy for this moment this moment is your life

Just nu kan jag inte göra mer. Mer än att ta en extra värktablett och hoppas på att kroppen ska vara mer med mig än vad den är just nu.

Det har varit sköna lediga dagar även om jag varit relativt aktiv på dom. Vädret har ju varit fantastiskt och nästan lite för mycket. Det kom så fort med högsommarvärme.

Jag valde att ta ledigt på fredagen och på em åkte jag och dottern runt på olika affärerer och slutade på ikea och där hittade vi kuddar och dynor till hammocken. På lördagen sen så blev det färdigfixat i trädgården. Gräsmattan blev klippt och möbler och hammock flyttade till slutgiltiga platser så nu är jag nöjd med fixet.

Ska ha lite mer växter bara. Och solcellslyktor har jag köpt nya och slingor är hängda i hammocken.

Så det är riktigt mysigt nu när det skymmer och så skönt att sitta i hammocken och ha pläd på sig och sitta kvar när det blir kvällning.

Hade ju i söndags tänkt att jag bara skulle sitta under parasollet och njuta av en härlig sommardag. Poolen till vovven är också framme och med den hetta som varit så skulle det bli en bra plan.

Vaknar upp på söndagen till regn. Får studsa ur sängen när jag inser att jag har ju dynor ute på möblerna och i hammocken fick jag lägga över platsskydd.

Så det blev ingen solstol i skuggan. Det blev soffläge och tv istället. Tittade ikapp mig på Poldark, Broadchurch och såg den nya serien om Queen Victoria. Så det blev rätt bra ändå. För vila var ju mantrat för dagen.

Vi tog en runda jag och jycken men det var så kvavt ute i uppehållet så det var jobbigt så den blev kortare än vad jag tänkt.

Igår så blev det vanlig måndag igen och sonen var ledig så han och jag åkte iväg för att han skulle titta på skor. Nya sneakers men han hittade inget men vi fick handlat lite på ica istället och när vi kom hem var middagen klar. Pannkakor :) Dottern hade gjort klart och till detta hade vi grädde, färska jordgubbar och egengjord rabarberkompott. Mums så gott det var för vi har inte ätit pannkakor på evighet.

Natten blev inte bra. Har vaknat varje timme både av mig själv och av djuren. Men har kunnat somna om relativt snabbt men det är väl märkvärdigt att man inte kan få en hel natt med sömn när man så väl behöver den. Och speciellt då när man ska ställa klockan i ottan.

Men jag slutar ju nästan samma tid som när jag annars börjar så jag har en lång eftermiddag för mig själv eftersom barnen är på jobbet. Och första ska inte hämtas hem förrän vid 22 och sen nästa förhoppningsvis vid 23:30.

En ny mugg med kaffe ska jag nu fixa mig och till det blir det en kanelbulle.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar