December

December

tisdag 15 augusti 2017

Höstkänslor

Det var kyligt i natt. Luften var krispig och sval och det fick mig att få höstkänslor. Augusti som annars kan bjuda på nästan tropiska kvällar. Men syrsorna spelar rejält och idag är det soligt och inte så mycket till moln på himlen - än!

Det ska komma in regn i senare kväll och i natt kan det bli rejäla skurar så det finns hopp om en regnfri kväll imorgon. Och det är riktigt bra om det blir så, då det blir utomhuskonsert på kvällen.

Jag är så effektiv när jag jobbar så idag har jag inte mycket att göra alls på jobbet så jag kan blogga :)

Är själv och började 11 för att sluta efter 3 timmar. Gjorde 5 igår så det jämnar ju ut sig. Och imorgon är jag ledig.

Sonen kan få sina nycklar idag men det passar oss bättre imorgon för då kör jag in honom och kör honom till jobbet också.

Sen ser det mörkare ut för hans del att få ledig denna vecka från jobbet men det löser sig. Jag och dottern kan köra lite kartonger utan honom och så fixar vi det också på lördagkväll samt söndag.

Jag gick förbi tvättstugan idag och bokade en tvättid. Tänkte tvätta mitt täcke. Detta tunga kedjetäcke som väger 8 kg och det vill jag inte köra i min egna maskin. Så torsdagkväll blir det tvätt och jag kommer nog inte packa upp min nya säng förrän till helgen. Det är så mycket som ska röjas undan först och vem har tid!

Att få bort lite av sonens kartonger och annat underlättar för detta.

Jag har ju också fullt i huvudet med inredning - min egna. Har 2 fotöljer som har fått agera klösbräda till katten och det är ju sådär men det är gamla seconhandstolar som fått gå åt och har stått i dotterns rum och i mitt vardagsrum. Och hellre dessa än nya soffan var min tanke.

Men jag vill ju nu försöka dölja detta och klä om - ja det är jag inte kunnig på och det kostar rätt mycket med möbeltyg men så tänker jag att den ena - ja kanske ska det gå att fixa med en pläd i fleece från ikea. En grå med rätt kraftigt tyg - har en sån redan och där kan jag ju våga mig på att exprimentera och försöka få till sidorna på stolen - en tanke - så god som någon.

Den andra stolen har ett blått möbeltyg. Och där tänker jag att jag skulle drapera över något. Den är rätt stor och väldigt skön att sitta i och jag har ju en till fotölj som går i rött - ja udda möbler är min grej. Så då tänker jag - hmm Ikea har ju den där röda pläden - ja jag har en sån också. Kanske man kan sy ihop ett par till en stor som går att drapera över och så att tyget räcker till!! -

Sen har jag ett annat ikea hack på gång. Men det tänker jag hålla lite på för att visa upp när det är klart - eventuellt - det kanske går käpprätt åt skogen.

Så stay tuned eller vad man säger.

Igår åt vi pasta med kantareller. Gott men samtidigt så känns det bara jobbigt att äta. Är ju hungrig. Är sugen men det smakar inte. Hur ska det bli nu sen när jag ska laga mat till bara mig själv. Det är inte bra och jag måste försöka hitta tillbaka till lusten att äta och laga. Men om jag nu tappar ett par tre fyra kilo så gör det absolut ingenting.

Men jag måste ju ha näring och energi! Och det kommer bli mycket vegetariskt. Köttätare som jag ändå är så är det ändå att tugga och tugga som är jobbigt. En fibrofas?

Igår när jag hämtade sonen där mitt i natten så pratar vi som vi brukar om ditt och datt. Och igår lite om Games of thrones.

Jag tror jag såg ett avsnitt av den när det skulle gå på 1:an - för länge sen nu. Men sen har jag inte sett. Sonen - ja han tittar ju när avsnittet släpps. Och han läst böckerna och det som nu sänds i serie är ju inte från böckerna eftersom författaren själv inte hunnit med att skriva dom

Dottern började titta i sommar eftersom alla - ja nästan i alla fall pratar om det. Min bror med familj skulle bänka sig framför tv igår kväll och titta på detta.

Så!

Ska jag också börja? Jag känner mig lite utanför när alla pratar om det. Men jag är inte så mycket för Sagan om ringen och andra fantasyfilmer eller Science ficton - när engelska mord på landsbygden är mer min smak så igår tittade jag på Ett fall för Vera - och jag längtar till 24 augusti och serien Loch Ness på 4:an.

Men som vi sa där i bilen - kanske så har jag så tråkigt i min ensamhet när dom lämnar boet att jag också börjar titta - jag har ju xx antal timmar av denna serie att plöja igenom.

Igår tittade jag också på sista avsnittet av Arvingarna - denna danska serie i 3 säsonger och igår var det allra sista avslutande och inge mer ska det bli - säger dom i alla fall men vem vet. Jag har gillat den i alla fall.

Annat som kommer på tv i höst är ju Saltön - denna svenska härliga serie. Sen blir det en säsong till av Gåsmamman, Jordskott ska också komma med ny säsong.

Hittade den här bloggen - där står nog allt om vilka serier som kommer i höst och senare. https://seriestarter.wordpress.com/

Tror det är dags för en mugg kaffe här på jobbet nu. Nätet fladdrar - märker det då radion  - sr play buffrar och lägger ner. Vet inte vad som är fel med vårt nät. Vissa dagar går det utan några störningar och andra inte alls. Så jag ska starta om det. Undra om jag kan publicera detta!

Eller så hamnar det i utkast och får publiceras senare.

Och sorry - inga bilder - har inte orken att leta, fixa och sånt för detta.

Må Gott

2 kommentarer:

  1. Det är roligt att gå och fnulla på hur man ska göra när man ska skaffa ny eller ibland nygammal inredning. Är väldigt nöjd med hur jag fick till det här. Snart kan jag fixa färdigt på trädäcket också, bara vi får taket på plats. Lite belysning och några krukor samt lite nya växter.
    Jag har samma smakmsom du när det gäller tv-serier. Någon gång i höst ska det komma en ny engelsk serie som heter "Paula". Den måste ju vara bra!! ;))
    Kram ❤️

    SvaraRadera
  2. Jag har sovit med stängt fönster 2 nätter. Det va bara 6 grafer en natt. Grannen sa att det rök ur hans mun när han va ute med hunden på kvällen.
    Bill inte ha kyla än. Men den här höga höstluften gillar jag.
    Hoppas ni får bra väder på torsdag!

    Spännande med ditt projekt, väntar med spänning på att få se resultat. 😊

    En bra serie som kommer på 4an är Farang. Jag har sett 1 eller 2 delar på Cmore tidigare.

    En annan bra serie som gått på svtplay är Jamestown. Men den visades bara ett kort tag. Hoppas det blir en fortsättning på den.
    Härligt att Saltön kommer. Den är mysig. 😊
    Den bloggen om serier måste jag kolla upp. Tack för tipset. Kram 💕

    SvaraRadera