December

December

måndag 7 augusti 2017

Vart är sommaren?

Måndag och en ny vecka - en hel arbetsvecka ska det väl bli. Och på många ställen återgår nu folk från semestrarna sina även om det som sonen också är många som har någon vecka till.

Sommar - ja det har ju varit en konstig sommar. Inte för varmt, Inte för blött, Inte för mycket sol, Inte för mycket regn.

Så det där med många lata dagar vid stranden har det ju inte blivit för dom som gillar det. Jag kan sakna att det inte varit några ljumma härliga kvällar att sitta ut i. Men det kommer kanske och ärligen så fördrar jag ju att ha det så här mer än att ha det som man haft och har i Europa med upp mot 40 grader på dagen och inte mycket svalare på kvällen.

Sånt väder vill jag inte ha. Då kan man ju inte orka något och svalka sig i vatten är ju inte att tänka på för det svalkar inte utan man blir bara blöt även om det är skönt med varmare vatten men nog vill man ju bli avkyld när man hoppar i havet/sjön.

Helgen har snabbt gått förbi. I fredags så köpte vi Thaimat jag och dottern. Sonen var på vift och vi hade varit och handlat lite så det kändes som att det blev en bra idé då ingen orkade fixa med mat.

Vi köper 2 rätter och delar på. Veg vårrullar, Pad medmumuang himmapant - wokad lök med paprika, champinjoner , cashewnötter och ostronsås. Broccoli och andra grönsaker är det också i. Och så ris och jordnötssås. Så gott! Och det vi nästan alltid köper för det är ett säkert kort.

På lördagen så blev det som nästan alltid blir - frukost och melodikrysset - dock en timme senare än sändningen - vi lyssnar på plan och den släpps 11:15 ca.

Sen var det dusch gånger 3 för alla skulle in dit och fixa och dona sig. Medan ungdomarna fick göra det först gick jag med vovven.

Sen blev det kalas för kusinerna och pastasallad med goa tillbehör och kaffe och tårta och trevlig samvaro ett antal timmar innan vi sen åkte hem och landade i soffan.

Jag och dottern tog oss en G T - gin och tonic. Hade köpt svensk prisbelönad Gin - som jag läste om i fredags - så vi tog oss en sån drink och kollade friidrott.

Igår var det en seg dag. Och förutom att vara ute med hunden, sätta på två maskiner med tvätt och hänga den ena blev det inte mycket mer gjort. Middagen tog ungdomarna hand om. Korv och pommes - hade köpt chorizo och en grillkorv med ost och bacon. Gott.

När jag var liten och vi åkte in till stora staden -vilket hände någon gång per år. För man tyckte det låg så långt bort så blev det restaurangbesök. Alltid korv och pommes för min del. Tyckte det var så gott med detta. Pommes hade vi ju aldrig hemma - köpa potatis när det finns fulla källaren och då var man inte så kunnig på att göra sånt själv heller och klyftpotatis gjorde vi inte heller. Och så var det falukorv om det skulle köpas korv så grillkorv - mmmm.

Jag hade behov att vila igår - helt klart och jag skulle velat somna men det gick inte. Höll på men jag kommer ju inte ner i någon sömn - är bara på ytan och det ger väl inte så mycket men mer än inget.

Vaknar av mig själv men känner mig så långt ifrån pigg man kan bli just där och då. Men jag vet ju också - samt samvetet - att jag inte får sova längre för jag ska upp och jobba. Men tid finns att ligga kvar och morna mig och jag brukar kolla nätet då.

Och nu är jag på jobbet. En timme tidigare än min normala arbetstid - jag ska iväg med barnen i em. Mio ska få förhoppningsvis ett sista besök. Sonen har ett vardagsrumsbord kvar att hitta men också lite annat som byrå och sängbord men en del av detta blir det nog ikea som får leverera.

Hemma är det också så oerhört rörigt. Det är saker överallt som det blir när det är en flytt på gång och nu är det då 2 flyttar också. Så det är inte någon större mening att plocka och ha sig.

Dammsugaren får liksom kryssa mellan flyttkartonger och annat. Men det är ju ljus i tunneln.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar