December

December

måndag 9 oktober 2017

Härliga höst

I ett hus vid skogens slut..........

Monica Gustafsons foto.

Man får se mycket i skogen. Men jag lyckas aldrig se några djur, varken små eller stora. Men jag har väl mest ögonen på marken den här tiden - för att hitta svamp.

Och fick se detta lilla hus.

Det var ingen hemma när vi gick och hälsade på :) men det är väl något oknytt som bor där. Tomte, troll eller rumpnisse kanske.

Helgen har varit härlig.

Jag tog ledigt från jobbet på fredagen. Vaknade vid halv 9 och låg och mornade mig. Visste att kl 10 hade jag bokat in rörläggaren.

Klockan 9! skäller hunden för dörrklockan ringer. Och jag måste gå ner för trappen i trapphuset för att släppa in den som ringer och upp ur sängen, leta byxor och ner.

Där står den glade rörisen med en kran i famnen. Kunde inte säga något om att han var tidig - en hel timme.

Och nu har jag en ny fin kran, ingen pinne för att stänga botten på tvättställen och ett nytt vattenlås har jag. Känns lite lyxigt.

Det blev sen lite kaffe och så på med kläder som gör hunden glad - han förstår att när dom åker på så får han följa med - mina skogsbyxor.

Kokade en termos med kaffe och åkte förbi lilla butiken och köpte fika.

Sen tillbringade jag 3 timmar i skogen. Det var så skönt och härligt att det valet var verkligen rätt fattat när jag bestämde mig för att ta kompledigt.

Monica Gustafsons foto.

Att sitt och fika med den här utsikten kan ju inte bli annat är en ren glädje för själen.

Och eftersom jag var ute tidigt så kom vi hem tidigt. Jag hade fått plocka både trattkantareller, gula kantareller och taggsvamp. De gula kantarellerna rensade jag direkt och så behövde jag åka och handla lite och fyllde en skål och åkte förbi hemma hos dottern med den och ställde i kylen - utan att hon visste om det och fick ett meddelande - mamsen - tack - plus lite gulliga tecken när hon kommit hem och hittat detta i sin kyl efter jobbet kl 22 på kvällen.

Kul att göra sånt tycker jag.

Sen när jag var i centrum ringde sonen och frågade om hjälp då han behövde ett nytt bankomatkort men inte hittade hur han skulle beställa det på bankens sida på nätet.

Han var hemma för det hade blivit stopp i en annan del av fabriken och då hade man inget att göra där han jobbar så han tog också kompledigt istället för att bara sitta av tiden där.

Så det slutade med att jag åkte hem till honom. Fick kaffe och jättegoda kanelbullar - bakade på surdeg då han har ett litet sånt bageri i kvarteret där han bor.

Så en mysig stund där med honom blev det.

Men att hitta hur man gör för att byta ut sitt gamla kort mot ett nytt var inte helt lätt att hitta. Kollade igenom menyerna flera gånger. Och hamnade bara på sidor där man skulle ansöka om helt nytt kort. Uppge inkomst och annat men det har han ju gjort redan så det var ju inte rätt men så fanns det en liten liten ruta där man kunde läsa om det vi ville veta - kontakta oss stod det och klickbar var den länken och då om man till det vi behövde. Hur struligt som helst.

Hemma igen så blev det dags att fixa middag - det blev smörstekt taggsvamp på surdegsfralla. Vi gick förbi där jag och sonen och jag köpte de 4 sista dom hade och kollade in läget. Sonen hade ju redan varit där och jag fick med mig lite av en limpa också - väldigt gott bröd var det.

Lördag - ja då skulle vädret inte vara så bra. Jag låg där i  min säng och funderade på vad jag skulle göra denna dag. Ligga kvar och inte göra något, fixa hemma med städning och annat och så kom jag ju på.

Tvättstugan var ju bokad - jösses höll på glömma det IGEN! hade redan missat två bokningar.

Hade ett par mattor och ett täcke att tvätta så ner i tvättstugan och få igång maskinerna för att sen ta en runda med vovven i området medan tvätten tvättades.

Sen plockade jag lite hemma och kände mig rätt seg på em och gjorde middag - de gula kantarellerna fräste jag i smör och så tog jag sparris och pasta. En riktigt god middag blev det. Och jag fastnade i soffan hela kvällen. Tittade på serier jag inte hunnit med på svt play. Tände ljus i lyktor och hade en mysig kväll.

På fredagen - höll på missa - så fick jag klart mitt lampprojekt. Blev riktigt nöjd.

Min trearmade loppislampa fick till sist sina skärmar. Det hade fungerat med att ha dom vita. Men det var inte det jag hade tänkt. Och det var inte helt lätt att få till ett hål i botten. Men borr och tång så gick det. Lite snett och vint men det funkar och jag är nöjd.








Nu passar dom ju in i min inredning och mina andra lampor. Jag hade även 2 små för värmeljus - lika som skärmarna som jag också målat på samma sätt men har inget kort på dom.





Har också flera hängande lyktor från Indiska bland annat som jag tände ljus i på lördagskvällen.

Sen blev det söndag och jag hade inte alls haft något emot en dag med rusk och regn. Det hade dom ju spått att det skulle bli enligt den väderleksrapport jag såg men det var blå himmel och sol utanför mitt fönster.

Och jag får ju då ett samvete som säger - måste ut i skogen.

Så efter frukost och kaffe i termos så blev det en tur - men inte till "min" svampskog utan till en annan. Och inte kände jag egentligen så mycket för att leta svamp men fyllde botten i alla fall och jag fick också väldigt ont och hade inte alls samma goa känsla som på fredagen.

Men det var skönt och jag såg ju det lilla huset men också spår efter annat - en grillplats så det är nog en barnfamilj som varit där :)

Hemma så la jag mig på sängen när jag kom in och klätt av mig. Vilade en stund för att sen gå in i duschen - vila ännu mer och ännu mer. Och så var det dags för middag - svamp!

Det blev trattissoppa - det hade jag ju planerat för eftersom det skulle bli ruskväder :)

Hade några gula som jag fräste och toppade soppan med och så förvällde jag resten. 2,5 liter totalt med färska kantareller och 1 liter blev det i soppan.

Samma soppa som idag ska få bli sås :) - så här är det svamp så jag nästan blir less på den. Men är jag ute och plockar får jag ju äta den också.

Men idag ska jag lyxa till det med en köttbit och klyftpotatis till såsen - hade tänkt stuvning först men så såg jag köttet - pepparbiff och saken var klar - det blir kött till middag - har inte ätit kött sen förra lördagen så det kan ju vara dags för den sortens protein. Och det kommer bli svamp över så imorgon blir det nog en toast med svampstuvning.

Och jag är så stolt över mig själv som kom i väg på yogan. Dottern jobbade så jag hade ingen påbackning där.

Det satt långt inne men när jag väl är där och sen märker hur skönt ett pass går så är det en sån bra känsla.

Och jag hade hoppats på att den goa yogastunden som också gjorde mig trött hade fått mig att sova gott hela natten men icke - efterdyning av fullmånen?

Sovit som en kratta och så typiskt när man också ska iväg - eller just därför. Ställa klockan 9 för jag skulle hämta sonen som bokat en klipptid. Han skulle inte hinna med buss och jag fick frågan och självklart så ställer jag upp. Men mitt trötta jag hade sett att jag hellre fått sova.

Låg kvar och mornade mig till sista stund. Ringde dottern som var hemma och frågade om hon kunde ta hunden så han inte skulle vara ensam hemma för länge.

Så en snabb dusch, kaffe på stående fot och 2 skorpor senare så var jag på väg till henne och lämna av hunden. Sen till sonen och så hann han också gå på favoritaffären hemma i vår by och köpa sig en snygg skjorta och en kofta och kalsonger innan klipptiden.

Ett stopp då på ica - för han behövde också lite att handla och han betalade mitt idag också :) så körde jag hem honom för att åka till jobbet och här sitter jag idag. Ensam och det är skönt för jag är inte riktigt på g. Trött, svidiga ögon. kroppen värker och jag känner mig förkyld. Svalg och täppt näsa.

Men ska sluta snart och åka till dottern och hämta hem hunden. Ta en fika först för hon har bakat en kaka.

Sen blir det lugn hemmakväll och imorgon -ingen ställd klocka!

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar